SLÁNSKÉ NOVINY

Velkým už dochází dech

2020-07-28 06:44:28, - redakce

Jednání a postupy řady velkých cestovek  vzbuzuje oprávněné obavy o jejich ekonomickou stabilitu. 

Oblast cestovního ruchu patří jednoznačně k těm odvětvím národního hospodářství, které koronavirová pandemie postihla nejmasivněji. Již v dubnu byla většina velkých cestovek na pokraji krachu. Zachránil je v hodině dvanácté až v rychlosti přijatý zákon "lex voucher". Ten jim umožnil odložení zpětných plateb klientům za zájezdy, které nebylo a nebude možné v letošním roce realizovat až na září příštího roku.  

Zdá se však, že ani tato pomoc nebude pro některé české cestovní giganty dostatečná. Není se co divit, důvodů je hned několik: Zemí, kam je možné volně cestovat příliš mnoho zatím není. Naopak, tam, kde se zdálo, že se čeští turisté budou moci již v létě vrátit, se objevují nová opatření, které příjezd turistů komplikují. Mimoevropské destinace jsou stále nedostupné a zvýšená poptávka po tuzemské dovolené tisíce zrušených leteckých zájezdů nemůže nahradit ani náhodou. Další podpásovkou byla pro cestovní kanceláře akce ministerstva pro místní rozvoj, které začalo rozdávat lázeňské vouchery v hodnotě 4000 Kč. Administrativně nedomyšlená akce zcela vyřadila z tohoto obchodního modelu všechny ty cestovky, které doposud pomáhaly lázeňským zařízením obsazovat jejich poloprázdné kapacity. 

A tak se v tomto oboru začíná spekulovat o tom, která z velkých cestovek zatáhne rolety jako první. Určitým signálem může být nedávno zveřejněná zpráva, že o státem garantovaný úvěr se ucházejí nejen krachující SMART WINGS, ale také cestovní kanceláře Alexandria, Blue Style a Invia. Dá se z této zprávy odvodit také i to, že za současných podmínek nemohou tyto cestovky na běžný komerční úvěr dosáhnout. Banky se totiž rizikovým klientům, u kterých není předpoklad, že dokáží úvěr splatit, vyhýbají. A zdá se, že bez úvěru se tyto cestovky příštího roku nedožijí.

Především dvě poslední jmenované (Blue Style a Invia) mají problémy doslova s tisícovkami klientů, kteří jsou nespokojení s jejich přístupem k rušení jejich zájezdů v této době. Svérázné postupy agentury Invia s penězi klientů můžete najít popsány doslova na stovkách facebookových stránek, které se těmito problémy zabývají. 

V branži cestovního ruchu platí obecné pravidlo, že cestovky vydělávají především na letních dovolených a to, co vydělají v létě, jim pomáhá přežít "chudé" podzimní a zimní měsíce. Jenomže letos se žádné bohaté léto nekoná ...!


L.Peška