SLÁNSKÉ NOVINY

Kam s prvňáčky

2016-02-12 09:21:12, - redakce

V posledních dnech a týdnech je mezi částí slánské veřejnosti široce diskutována otázka přijímání dětí do prvních tříd našich základních škol. 

Kolem této problematiky se však objevila řada fám i až hysterických reakcí. Proto bych zde rád uvedl několik faktů či skutečností, o kterých možná širší veřejnost nemá nebo ani nemůže mít přesnější informace.

Pravdou je, že počet dětí, které se hlásí k zápisu do prvních tříd slánských škol je vyšší, než v předchozích letech. Konkrétně se jedná o  273 dětí. Po rozdělení dětí na jednotlivé školy při lednovém zápisu bylo zřejmé, že především 2. ZŠ a 3. ZŠ budou mít problém přijmout do první třídy všechny děti, které se k zápisu dostavily.
Na poradě ředitelů škol s vedením města bylo dohodnuto, že 1. ZŠ a 2. ZŠ otevřou o proti původním předpokladům navíc jednu další první třídu. Místo dvou prvních tříd na každé škole tak budou v těchto školách otevřeny 3 první třídy.  Ředitel 3. ZŠ, Mgr. Hrabánek, tuto možnost u své školy odmítl s odvoláním na kapacitní možnosti školy a celkový počet žáků na škole.

Podívejme se krátce, zda se dalo této situaci předcházet:
V listopadu 2015 obdržela rada města k projednání materiál, který zpracovala paní Michálková , pracovnice odboru školství městského úřadu, k předpokládaným počtům dětí k zápisu do 1. tříd v roce 2016 i s návrhem na změnu spádových obvodů v případě 3. ZŠ.  V tomto materiálu bylo uvedeno, že dle spádového obvodu by se k zápisu do 3. ZŠ mělo dostavit 85 dětí.  Přičemž uváděná kapacita 3. ZŠ by měla být, dle daného materiálu 84 dětí.
Zároveň paní Michálková v daném materiálu doporučovala změnit spádovost celkem 8 slánských ulic a tím převést 20 z těchto dětí do spádového obvodu 1. ZŠ. Na 3. ZŠ tak mělo být, podle tohoto materiálu přijato jen 65 slánských dětí.
Rada města tento návrh odmítla.  Zároveň rada uložila paní Michálkové, aby daný materiál doplnila o informaci, jak by se navrhovaná změna spádovosti  dotkla tzv. sourozeneckých  dvojic. Tedy, kolik dětí a rodin  by tímto navrhovaným opatřením bylo tzv. "roztrženo" a rodiče by mělo jedno dítě na 3. ZŠ a  prvňáčka např. na 1. ZŠ.
Bohužel, musím konstatovat, že tuto informaci do dnešního dne rada města od příslušné úřednice, tedy paní Michálkové, neobdržela.
Navíc  v situaci, kdy v listopadu "přebývalo" pouze 1 dítě nad plánovaný počet přijímaných prvňáčků, se nezdálo být řešení tohoto problému změnou spádových oblastí ani naléhavé.

Otázkou, kterou si můžeme položit, je, kde se tedy vzalo dalších 10 dětí navíc, které se v lednu 2016 dostavily k zápisu na 3. ZŠ? Vysvětlení mne napadají jen dvě. Buď se paní Michálková spletla v číslech, které předkládala k projednání radě města (a musím dodat, že k takovémuto tvrzení nemám žádné podklady ani indicie), nebo se i nám ve Slaném začíná objevovat fenomén známý pod označením "školní turistika", kdy rodiče, kteří mají zájem umístit své dítě do konkrétní školy na poslední chvíli přehlašují trvalý pobyt svého dítěte na adresu odpovídající spádové oblasti dané školy.  Tato skutečnost by patrně šla dohledat v záznamech oddělení matriky, je však otázkou, zda má smysl to dělat.

Takže základní problém, o kterém nyní hovoříme, je jak vyřešit nadpočet dětí na 3. ZŠ. Zde se totiž k zápisu dostavilo celkem 94 dětí ze spádové oblasti (a dalších 17 mimo spádovou oblast, které škola není povinna přijmout).
Pan ředitel Hrabánek tvrdí, že může přijmout pouze a jen 84 prvňáčků a že z tohoto důvodu musí provést dodatečný výběr dětí losem, kterým 10 dětí vyřadí. Navíc toto své rozhodnutí oznámil způsobem, který u řady rodičů vyvolal obavy, zda jejich dítě bude vůbec přijato do některé slánské školy.
Já osobně jsem přesvědčen, že tato "Hrabánkova losovačka"  není vůbec nutná a že je možná i řada jiných pro rodiče dětí mnohem citlivějších  řešení.
První možností je odmítnutí tzv. kouzlení s čísly pana ředitele. Mgr. Hrabánek uvádí, že může přijmout pouze 84 dětí. Ve skutečnosti školský zákon umožňuje 30 dětí ve třídě, tedy pro 3 první třídy na 3. ZŠ by tento počet měl být 90 dětí. Pan Hrabánek sice argumentuje celkovým limitem počtu dětí na škole, ale jaksi "zapomíná" započítat, že každoročně v průměru minimálně 10 dětí přechází v pátém ročníku z 3.ZŠ na gymnázium.
Navíc víme, že cca 10% dětí má každoročně odloženou školní docházku z důvodů tzv. školní zralosti. Dá se tedy předpokládat, že dalších 8 až 10 dětí z původního počtu do první třídy v letošním roce nastoupit na 3. ZŠ chtít nebude.

Jsem přesvědčen i o tom, že kdyby pan ředitel opravdu chtěl, najde v budově školy i vhodný prostor pro zřízení další učebny pro 1.třídu a mohl by tak přijmout všechny děti, které se na tuto školu hlásí, včetně těch nespádových. Musel by však včas řešit potřebné navýšení počtu žáků na škole s nadřízenými orgány, tedy krajem a ministerstvem školství. Což se bohužel nestalo.
Z těchto důvodů mi tedy připadá ředitelem školy vynucené losování jako mimořádně nevhodný  a necitlivý způsob jak řešit daný problém.

K pochopení celé problematiky přidám ještě několik dalších informací a faktů.
Překvapuje mne, že v době zápisu, tedy v jednom z nejexponovanějších období školního roku, si odpovědná pracovnice městského úřadu, paní Michálková, vezme náhradní volno, pak 14 dní dovolenou a následně ještě  nahlásí pokračování své nepřítomnosti na pracovišti z důvodů nemoci. Na mne toto jednání činí dojem, že tato pracovnice nechce daný problém, který plně spadá do její kompetence, vůbec řešit. Samozřejmě, je otázkou, jak je možné dát souhlas s čerpáním dovolené či náhradního volna právě v takovémto období roku. Ale to je v kompetenci tajemníka městského úřadu.

Ukázkou toho, že některé osoby jsou schopné využít ke své sebeprezentaci i malých dětí je postup paní Zůnové, předsedkyně slánské Strany zelených. Tato dáma nelenila a na různých sociálních sítích rozjela až hystericky pojatou petiční kampaň,  kterou směřuje na starostu města a ve které kategoricky odmítá (= citace z petice) losování na 3. ZŠ. Napadá mne, proč petici směřuje na starostu, když s myšlenkou losování přišel ředitel školy? Ale to by se asi paní Zůnové do jejích politických cílů nehodilo. Stejně tak se od paní Zůnové nedozvíme, jak by se měl jinak tento  problém řešit.

Vzorovou ukázkou přístupu k řešení problému je pak aktivita pan Hrabánka směrem k zastupitelům města. Pan Hrabánek obeslal zastupitele výzvou k řešení vzniklé situace na jednání zastupitelstva města. Zároveň jim však oznámil, že on se tohoto jednání nezúčastní, protože je  na horách na lyžařském kurzu.

No a snad na úplný závěr bych mohl připomenout, že již v listopadu loňského roku předložil místostarosta města, ing. Grohmann, na zastupitelstvu města návrh na vybudování 2 dalších tříd v prostorách 2. ZŠ. Původně jsme uvažovali o tom, že by se tento záměr realizoval až v roce 2017. Ale nyní se společně s ing. Grohmannem pokoušíme nalézt cesty, jak tento projekt urychlit a alespoň část z plánované dostavby dalších učeben zrealizovat ještě v letošním roce.


RNDr. Ladislav Peška
člen Rady města