SLÁNSKÉ NOVINY

Právní odpovědnost funkcionářů obce

2013-11-12 09:21:23, - redakce

Za mimořádné pozornosti občanů bude zanedlouho zastupitelstvo na svém mimořádném zasedání projednávat genezi stavby parkovacího domu a řešit nápravu zjištěných nepravostí, které se již zdají být nespornými.
 

Podkladové materiály k jednání zastupitelstva jsem neviděl, ale ze své dávné osobní zkušenosti vím, že ne vždy si členové orgánů města plně uvědomují svou právní zodpovědnost za hlasování a případné negativní důsledky rozhodnutí orgánů města. Ty mohou vyústit v protiprávní jednání, vznik škody na majetku a následný postih konkrétních členů.
 Nelze hovořit o právní odpovědnosti volených funkcionářů obce a nezmínit odpovědnost politickou. Máme-li pojem právní a politické odpovědnosti posoudit ve vzájemném vztahu, pak lze říci, že pojem "politická odpovědnost" je širší než odpovědnost právní, resp. že pojem "právní odpovědnost" je v pojmu "politická odpovědnost" obsažen. Z tohoto pohledu je tedy naprosto samozřejmé, že v předvolební době se politická odpovědnost posuzuje komplexněji a nejde jen o ideové neshody nebo předvolební boj, jak se to někteří aktéři sporu snaží veřejně interpretovat. Pro právní odpovědnosti funkcionářů je pouze vhodné připomenout, že nerespektování zákonů a právního řádu obecně musíme chápat mimo jiné také jako absenci politické odpovědnosti zvolených zástupců.
Dovolím si následně uvést několik souvztažností, které by si měli zastupitelé, radní, starosta i vedoucí odpovědní pracovníci MěÚ při svých jednáních uvědomit.
Odpovědnost občanskoprávní:
- náhrada škody podle zákoníku práce
Funkcionář odpovídá obci za škodu, kterou jí způsobil, a která vznikla zaviněným porušením povinnosti při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi (v tomto případě se nepostupuje podle ustanovení o náhradě škody podle občanského zákoníku. Dlužno dodat, že odpovědnost podle občanského zákoníku by byla mnohem vyšší).
- odpovědnost podle občanského zákoníku
Příslušná ustanovení občanského zákoníku (§ 415 a násl.) se vztahují na funkcionáře jako na každého jiného občana. V souladu se zněním zákona mají povinnost počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí. Toto ustanovení je jedním ze základních principů občanského práva - vyjadřuje snahu preventivní a zakládá občanskoprávní odpovědnostní systém. Pokud jde o obecnou úpravu odpovědnosti, pak zákon říká, že každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti. Pro zajímavost uvádím další ustanovení občanského zákoníku týkající se odpovědnosti za škodu, s nimž se mohou naši funkcionáři dostat do rozporu snáze než jiní. Je to ustanovení § 424, které říká, že"Za škodu odpovídá ten, kdo ji způsobil úmyslným jednáním proti dobrým mravům." Pojem dobrých mravů není přitom nijak určitý, a musí být proto posuzován vždy v tom kterém konkrétním případem.

Odpovědnost trestněprávní:
Pojem "veřejný činitel".
Tak jak požívají funkcionáři zvýšené ochrany z titulu postavení veřejného činitele, mají současně vyšší odpovědnost podle trestního zákona. Připomeňme, jak charakterizuje veřejného činitele trestní zákon - je jím také "...volený funkcionář nebo jiný odpovědný pracovník orgánu státní správy a samosprávy, pokud se podílí na plnění úkolu společnosti a státu a používá přitom pravomoci, která mu byla v rámci odpovědnosti za plnění těchto úkolů svěřena."Trestní odpovědnost se netýká funkcionáře v každém případě, ale jen tehdy, byl-li trestný čin spáchán v souvislosti s pravomocí a odpovědností veřejného činitele. Právní úpravu trestných činů veřejných činitelů nalezneme v trestním zákoně, a to:
- zneužití pravomoci veřejného činitele (§ 158), tj. veřejný činitel vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím zákonu, např. jedná bez zvláštního zmocnění apod.
- maření úkolů veřejného činitele z nedbalosti (§ 159), podle významu úkolu, jehož provedení bylo znemožněno nebo ztíženo, se pak stanovuje stupeň společenské nebezpečnosti
 Je nutné připomenout, že trestní odpovědnost je individuální, takže za porušení povinnosti kolektivního orgánu budou odpovídat ti jednotliví členové, kteří se svým zaviněným jednáním tohoto porušení dopustili.
 Stejně jako na ostatní se pak i na funkcionáře uplatňuje obecná trestní odpovědnost, tj. odpovědnost podle ostatních ustanovení trestního zákona. Tím mám na mysli například nyní mediálně frekventované trestné činy podvodu, úplatkářství, a ač to zní hrozivě, v obcích se mohou volení zástupci dopustit i zločinného spolčení, kdy je trestná činnost páchána plánovitě a koordinovaně, nebo účasti na zločinném spolčení.
 Otázky odpovědnosti volených funkcionářů obce nabývají na významu. Judikatura teprve vzniká a není proto jednoduché orientovat se ve spleti paragrafů, problematická bývá často procesní stránka složitějších věcí - kdo může podat žalobu, kdo bude zastupovat obec, je-li poškozenou vůči starostovi, velmi jemné jsou hranice mezi podvodem a "pouhou" nedbalostí. Konkrétní případy jsou často publikovány ve sdělovacích prostředních.
 Především je nutné, aby si volení funkcionáři uvědomili, že nepožívají jen výsad a určitých pravomocí, ale jsou též ve zvýšené míře odpovědni - jak občanskoprávně, trestněprávně, tak samozřejmě politicky. Zatímco však výsledkem politické odpovědnosti může být "pouze" odvolání nebo nezvolení, v případě odpovědností dalších mohou přijít o mnohé - buď o finanční hotovost, nebo o několik let života za branami některé z věznic, někdy o obojí současně. A to by jistě nebyl příznivý konec výkonu veřejné funkce.

Vladimír Dosoudil
MO ČSSD II.- Slaný